آذر, عادل, مرتضوی, لیلا, عباسی, محمد مهدی. (1396). مفهوم شناسی کیفیت در مدیریت زنجیره تامین با استفاده روش شبکه خزانه. مجله پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 7(2), 1-19.
عادل آذر; لیلا مرتضوی; محمد مهدی عباسی. "مفهوم شناسی کیفیت در مدیریت زنجیره تامین با استفاده روش شبکه خزانه". مجله پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 7, 2, 1396, 1-19.
آذر, عادل, مرتضوی, لیلا, عباسی, محمد مهدی. (1396). 'مفهوم شناسی کیفیت در مدیریت زنجیره تامین با استفاده روش شبکه خزانه', مجله پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 7(2), pp. 1-19.
آذر, عادل, مرتضوی, لیلا, عباسی, محمد مهدی. مفهوم شناسی کیفیت در مدیریت زنجیره تامین با استفاده روش شبکه خزانه. مجله پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 1396; 7(2): 1-19.
مفهوم شناسی کیفیت در مدیریت زنجیره تامین با استفاده روش شبکه خزانه
1استاد، گروه مدیریت صنعتی، دنشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2دکتری مدیریت رفتاری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
امروزه استفاده از قابلیت های مدیریت کیفیت، می تواند موجب بهبود عملکرد زنجیره تامین شود. در همین راستا در سال های اخیر مفهوم مدیریت کیفیت زنجیره تامین به عنوان ایده جدید مدیریتی که جنبه هایی از مدیریت زنجیره تامین و مدیریت کیفیت را ترکیب کرده ظهور پیدا کرده است، ولی با این وجود مطالعات انجام شده در این زمینه محدود می باشد. لذا در این پژوهش سعی بر آن شده است تا مفهوم کیفیت درمدیریت زنجیره تامین با استفاده از سازه های شخصی خبرگانی که در گستره زنجیره تامین صنعت روی استان زنجان، در بطن اقدامات مدیریت کیفیت قرار دارند، واکاوی شده و تعریف شود. بدین منظور از روش شبکه خزانه که روشی برای استخراج سازه های ذهنی افراد است، استفاده گردید. در همین راستا مبتنی بر روش مذکور با 20 نفر از خبرگان مصاحبه به عمل آمد و از آنجا که کمیت سازه های به دست آمده از مصاحبه ها بیش از تعدادی بود که بتوان آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، با استفاده از روش تحلیل محتوا، سازه های مشابه جمع بندی و ترکیب شده و در 31 طبقه در قالب سازه های ثانویه تحت عناوین مناسبی دسته بندی شدند. سپس این 31 سازه مبتنی بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش، در قالب هشت بعد خوشه بندی شدند.این هشت بعد نشان دهنده چند بعدی بودن مفهوم کیفیت در مدیریت زنجیره تامین می باشند.
Conceptualization of quality in supply chain management by using Repertory Grid method
(Case study : companies in Zanjan specialized zinc industrial town)
نویسندگان [English]
adel azar1؛ leila Mortazavi2؛ mohammad mahdi abbasi3
چکیده [English]
Nowadays, the use of quality management capabilities can lead to an improvement in the operation of supply chains. Regarding this, in recent years, the notion of quality management of supply chain has emerged as a new managing idea, which has combined some aspects of the supply chain management and the quality management. But there has been a limited number of studies in this area. Therefore, the following study tries to explore and define the notion of quality in the management of supply chain by the use of personal constructions of the elite, who in the broad supply chain of zinc industry of province of Zanjan, are in the ventricle of the quality management proceedings. Therefore, based on the above mentioned approach, 20 of the elite were interviewed. Since the quantity of the gained constructions were exceeding than the number to be analyzed, the similar constructions were collected and combined by content analysis approach and then were categorized as secondary construction under proper titles. Then these 31 secondary constructions, based on the theoretical foundations and the literature review, were clustered into 8 dimensions and to ensure more the clustering went under the observation of 15 members of the scientific board of the Management Faculties of universities of Zanjan province. These 8 dimensions indicate the multi-dimension-ness of the notion of supply chain quality management.