رجب زاده قطری, علی, محمدپور, نسیبه, آذر, عادل, ضرغام بروجنی, حمید. (1395). بررسی نقش جوامع میزبان در پشتیبانی از توسعه گردشگری: استان گیلان. مجله پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 6(2), 125-139.
علی رجب زاده قطری; نسیبه محمدپور; عادل آذر; حمید ضرغام بروجنی. "بررسی نقش جوامع میزبان در پشتیبانی از توسعه گردشگری: استان گیلان". مجله پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 6, 2, 1395, 125-139.
رجب زاده قطری, علی, محمدپور, نسیبه, آذر, عادل, ضرغام بروجنی, حمید. (1395). 'بررسی نقش جوامع میزبان در پشتیبانی از توسعه گردشگری: استان گیلان', مجله پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 6(2), pp. 125-139.
رجب زاده قطری, علی, محمدپور, نسیبه, آذر, عادل, ضرغام بروجنی, حمید. بررسی نقش جوامع میزبان در پشتیبانی از توسعه گردشگری: استان گیلان. مجله پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 1395; 6(2): 125-139.
بررسی نقش جوامع میزبان در پشتیبانی از توسعه گردشگری: استان گیلان
1دکتری مدیریت، دانشیار، گروه مدیریت،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2دانشجوی دکتری مدیریت سیستم، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3ادکتری مدیریت، استاد، گروه مدیریت،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
4دکتری مدیریت، دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
توسعه مقاصد گردشگری نیازمند حمایت مؤثر و همه جانبه جوامع برای همراه و همسو کردن ذینفعان گردشگری و گسترش تعاملات رضایتبخش گردشگران و اجتماعات میزبان است. در نتیجه این تعاملات سازنده و مؤثر، منافع گردشگری برای گردشگران و جوامع میزبان ارتقا یافته و میتواند زمینههای توسعه ملی را فراهم کند. به منظور جلب حمایتهای جامعه، بر مبنای نظریه مبادله اجتماعی باید زمینههای رضایت افراد جامعه بیش از پیش فراهم شود. آنچه میتواند این مهم را محقق سازد، برایند ادراکات و برداشتهای مثبت یا منفی از توسعه صنعت گردشگری است. براساس مبانی نظری، ابعاد چهارگانه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی به عنوان مؤلفههای اساسی هستند که در جوامع میزبان، زمینه تکوین ادراکات مثبت و منفی اجتماعات محلی را ایجاد میکنند. در مطالعه حاضر، چگونگی اثرات این متغیرها بر یکدیگر و تأثیر آنها بر حمایت و پشتیبانی از توسعه گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است. برای بررسی روایی متغیرهای مدل از روش تحلیل عامل و برای بررسی روابط علّی بین متغیرهای پنهان مدل از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. تحلیل دادههای با بهرهگیری از نرمافزارهایSPSS23 وAMOS 18 انجام میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد که یکی از عوامل مهم حمایت یا عدم حمایت جامعه میزبان، میزان رضایتمندی از گردشگری است. این عامل با ضریب تأثیر 9/0 مهمترین عامل تبیینکننده واریانس متغیر وابسته است. بعد اجتماعی با ضریب تأثیر 8/0به صورت غیرمستقیم و از طریق دو متغیر اثرات ادراک شده مثبت و رضایتمندی، مهمترین عوامل مؤثر بر حمایت از توسعه گردشگری هستند.
The Role of Host Communities In Support Of Tourism Development: Gilan Province
نویسندگان [English]
ali rajabzadeh1؛ NASIBEH MOHAMAMPOR2؛ Adel Azar3؛ hamid zargham4
چکیده [English]
Successful development of tourists’ destinations requires community’s comprehensive support for integrating tourism stakeholders and developing satisfactory interaction between tourists and host communities. As a result of constructive and effective interaction, benefits of quality tourism for tourists and host communities can be improved and provide national development in some areas. According to the social exchange theory, in order to attract community support, it is necessary to provide more satisfactory areas for people. What could lead to this goal are positive or negative perceptions and interpretations of tourism industry development. Based on theoretical and conceptual aspects, cultural, economic, social and environmental dimensions and their impacts are important in host communities as well as creating and development of positive and negative perceptions of local communities. The impact of these variables on each other and their effects on support of tourism development, is studied in this paper. Factor analysis is used for checking validity and examine the main variable. SEM method used in order to examine existing behavior between latent variables. Data analyzed using SPSS 23 and AMOS 18. Results suggest that an important factor in resident support is the satisfaction of the tourism (by impact factor of 0.9). This factor also explain the social dimension by impact factor of 0.8. This factor has an effect through two variables of “perceived positive effects” and “satisfaction of other important factors” on tourism development support indirectly.
کلیدواژه ها [English]
Tourism, Host Communities, Support of Tourism Development, Satisfaction Of Tourism Development
مراجع
[1] Zareie Azim, Zargar Mojtaba, Nazari Mashaallah (2009) “tourist’s satisfaction, step towards the development of the tourism industry in Semnan province ", Semnan University, The National Tourism Conference, Sustainable Development and job Creation, p: 105. 116. [In Persian].
[2] Genning G., Tourism Research, John Wiley and Sons Australia Ltd, 2001.
[3] Zargham Hamid, Rasoli Nastaran, Kohzadi Salar (2011) The role of local community participation in developing countries to achieve tourism sustainable development, Tourism and Sustainable Development Conference, Islamic Azad University, Hamedan, pp: 1-12 . [In Persian].
[4] Freeman R. E. (1984) Strategic management: A stakeholder approach, Boston: Pitman.
[5] Zargham Hamid, Ayoobi Hamid, Akbarpoor Taghi (1930) Stakeholder participation in the planning and development of tourism , place , management and challenges, management and tourism development conference, challenges and solutions, Sharif University of Technology , pp:1-16. [In Persian].
[6] Mohd Hafiz Hanafiah, Mohd Raziff Jamaluddin, Muhammad Izzat Zulkifly (2013) Local community attitude and support towards tourism development in tioman island, Malaysia, Procedia - Social and Behavioral Sciences 105, pp: 792- 800.
[7] Datzira-Masip Jordi; Beeton Sue, Best Gary (2014) Absorbing tourists into the host community: The case of Barcelona [online]. In: Chien, P.Monica. CAUTHE 2014: Tourism and Hospitality in the Contemporary World: Trends, Changes and Complexity. Brisbane: School of Tourism, the University of Queensland, pp: 804-808.
[8] Nunkoo Robin, Ramkissoon Haywantee (2011) Developing a communitty support MODEL for tourism, Annals of Tourism Research, Vol. 38, No. 3, pp: 964–988,
[9] Yoon Yooshik, Gursoy Dogan, Chen Joseph S., validating a tourism development theory with structural equation modeling, Tourism Management 22, 2001, pp: 363-372.
[10] Choi, H. S., & Sirakaya, E. Measuring residents’ attitudes toward sustainable tourism: Development of a sustainable tourism attitude scale. Journal of Travel Research, 43, 2005, pp: 380–394.
[11] Sirgy, M. J., & Cornwell, T. Further validation of the Sirgy et al’.s measure of community quality of life. Social Indicators Research, 56, 2001, pp: 125–143.
[12] Sirgy, M. J., Rahtz, D., Cicic, M., & Underwood, R. A method for assessing residents’ satisfaction with community-based services: A quality-of-life perspective. Social Indicators Research, 49, 2000, pp: 279–316.
[14] Ziaee Mahmoud, Rahmani Maryam, social impacts of tourism , science tourism , 2014 , pp: 1-29, www.tourismscience.ir .[in Persian]
[15] Nadi Mohammad Ali, Mehrdad Sadeghi (2011) Social and cultural effects of tourism management on the community, First International Conference on Tourism Management and Sustainable Development, Islamic Azad University Marvdasht, 2011, [In Persian].
[16] Forouhar kalkhoran Parinaz (2008) "Survey and design of tourism Ecopark in Latyan - an emphasis on local characteristics, (Unpublished master’s thesis), TMU, Tehran, [In Persian].
[17] Swapnil Shrivastava (2015) "The dynamic role of tourism- ‘host community managing by host community", International Journal of Recent Advances in Multidisciplinary Research, Vol. 02, Issue 08, pp: 626-630, August.