• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مجله پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1396)
دوره دوره 6 (1395)
دوره دوره 5 (1394)
شماره شماره 4 (1394)
شماره شماره 3 (1394)
شماره شماره 2 (1394)
شماره شماره 1 (1394)
دوره دوره 4 (1393)
دوره دوره 3 (1392)
دوره دوره 2 (1391)
دوره دوره 1 (1390)
خیاطیان, محمدصادق, طباطبائیان, سید حبیب اله, امیری, مقصود, الیاسی, مهدی. (1394). تحلیل محتوای ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان. مجله پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 5(2), 21-47.
محمدصادق خیاطیان; سید حبیب اله طباطبائیان; مقصود امیری; مهدی الیاسی. "تحلیل محتوای ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان". مجله پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 5, 2, 1394, 21-47.
خیاطیان, محمدصادق, طباطبائیان, سید حبیب اله, امیری, مقصود, الیاسی, مهدی. (1394). 'تحلیل محتوای ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان', مجله پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 5(2), pp. 21-47.
خیاطیان, محمدصادق, طباطبائیان, سید حبیب اله, امیری, مقصود, الیاسی, مهدی. تحلیل محتوای ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان. مجله پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 1394; 5(2): 21-47.

تحلیل محتوای ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان

مقاله 2، دوره 5، شماره 2، تابستان 1394، صفحه 21-47  XML اصل مقاله (329 K)
نوع مقاله: مقاله استخراج شده از پایان نامه
نویسندگان
محمدصادق خیاطیان 1؛ سید حبیب اله طباطبائیان2؛ مقصود امیری3؛ مهدی الیاسی4
1دانشجوی دکتری،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2دانشیار،گروه مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4- استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان، شرکت‌هاى دانش‌بنیان هستند که نقشی کلیدی در توسعه اقتصاد دانش‌محور دارند. این شرکت‌ها در هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی، اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج پژوهش و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر نقش دارند. در متون علمی، عبارت‌هایی نظیر جامعه دانشی، هوشمندی، سازمان‌های یادگیرنده و یا سازمان‌های دانش‌بنیان مورد استفاده زیادی قرار گرفته‌اند. به این مفهوم که سازمان‌ها باید از راه یادگیری به صورت هوشمندانه عمل کنند. مفهومی که ما از شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال می‌کنیم براساس مبانی نظری و مرور ادبیات نشان می‌دهد که این مفهوم بیشتر با مفاهیم شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های نوپا، صنایع با فناوری بالا، شرکت‌های جدید فناوری‌بنیان و شرکت‌های زایشی ارتباط و همپوشانی دارد.
در این پژوهش تلاش شده است تا با توجه به تعاریف ارائه شده در متون علمی و با استفاده از روش تحلیل محتوا، رویکردهای اصلی موجود در تعاریف شناسایی شده و دسته‌بندی مناسبی از آنها ارائه شود. بر‌اساس تحلیل محتوای تعاریف ارائه شده به‌وسیله محققان مختلف و همچنین ویژگی‌های ارائه شده در مطالعات گوناگون، معیارهای جدید بودن فناوری و ظهور صنایع جدید در قالب تعریف بخش و فناوری بالا یا متوسط، جوان بودن شرکت‌ها، اندازه شرکت‌ها، استقلال شرکت‌ها، موضوع فعالیت شرکت‌ها که به بهره‌برداری از دانش فنی جدید یا فناوری و تمرکز بر پژوهش و توسعه اشاره دارد و ویژگی مؤسسان، بیانگر ویژگی‌های اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.
کلیدواژه ها
شرکت کوچک و متوسط؛ شرکت نوپا؛ شرکت زایشی؛ شرکت جدید فناوری‌بنیان؛ شرکت دانش‌بنیان
عنوان مقاله [English]
Content Analysis of Knowledge-Based Firms Characteristics
نویسندگان [English]
Mohammad Sadegh . Khyatyan1؛ seyed habibollah Tabatabaeian2؛ Maghsood Amiri3؛ Mahdi Eliasi4
1PhD student, AllamehTabatabai University, Tehran, Iran
2Associate Prof., AllamehTabatabai University, Tehran, Iran
3Associate Prof., AllamehTabatabai University, Tehran, Iran
4Associate Prof., AllamehTabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Knowledge-based firms are driver of knowledge-based economy that play a key role in development of it. These firms cause synergy in science and wealth, development of knowledge-based economy, achieving scientific and economic goals and commercialization of research and development in the field of high technologies .In literature, terms such as knowledge society, intelligence, learning or knowledge-based organizations are used more often. Related to these concepts, organizations should act intelligently by learning. But theoretical knowledge and review of the literature show that concept of knowledge-based firms are related with the concept of SMEs, start-ups, high-tech industries, new technology based firms and Spin-Offs firms. In this paper we try to identify the main approaches in definitions and provide proper classification of them according to the definitions provided in the literature and using content analysis method. Based on content analysis of the definitions proposed by various researchers and the features offered in several studies, Following Criteria are main characteristics of knowledge based firms: be technologically new, emergence of new industries in the form of definition of sector and medium or high technology, young firms, size of firms, independence of firms, subject of firms –that implies exploitation from new know-how or new technology and a focus on R&D, and founder characteristic.
 
کلیدواژه ها [English]
SME, Start-Up, Spin-Offs Firm, New Technology Based Firm, Knowledge-Based Firm. 
مراجع
[1]       Nonaka; The knowledge creating company; in Harvard Business Review on Knowledge Management, 1998, pp.21-45

[2]      قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ مصوب سال 1389 مجلس شورای اسلامی.

[3]       Denisa Neagu C.; Knowledge based organization; Springer, 2008.

[4]       J. Liebowitz, Knowledge organization. What every manager should know, CRC Press, 1998, p.14

[5]       Rickne A., Jacobsson S.; "New technology-based firms in Sweden-a study of their direct impact on industrial renewal"; Economics of Innovation and New Technology, Vol. 8, No. 3, 1999, pp. 197-223.‏

[6]       Yeh-Yun L., Zhang J.; "Changing structures of SME networks: Lessons from the publishing industry in Taiwan"; Long Range Planning, No. 38, 2005, pp.145-162.

[7]       Svetlicic M. & et al.;"Internationalization of small and medium – size enterprises from selected central European economies"; Eastern European Economics, Vol. 45, No. 4, 2007, pp.36-65.

[8]      قاضی‌نوری س.، سرکیسیان آ.، علیزاده، پ.؛ دولت و کارآفرینی تکنولوژیک؛ تهران: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، 1388

[9]       Kask C., Sieber E.; "Productivity growth in high tech manufacturing industries"; Monthly Labor Review, No.16, 2002, pp.16-31.

[10]   Klepper S., Thompson P.; "Spinoff entry in high-tech industries: motives andconsequences"; Economic Perspectives on Innovation, Cambridge Univer­sity Press,Vol. 6, 2005, pp.187-218.

[11]   Cooper A. C.; "Spin-offs and technical entrepreneurship"; Engineering Mana­gement, IEEE Transactions on, Vol. 1, 1971, pp. 2-6.‏

[12]   Klepper S., Sleeper S.; "Entry by spinoffs", Management Science, Vol. 51, No. 8, August 2005, pp. 1291–1306

[13]   Pirnay F., Surlemont B., "Toward a typology of university spin-offs"; Small Business Economics;Vol. 21, No. 4, 2003, pp. 355-369.‏

[14]   Garvin D. A.; "Spin-offs and the new firm formation process"; California Management Review, Vol. 25, No. 2, 1983, pp. 3-20.

[15]   Carayannis E., Rogers E., Kurihara K., Allbritton M.; "High-technology spin-offs from government R & D laboratories and research universities"; Technovation, Vol. 18, No. 1, 1998, pp. 1-11.

[16]   Steffensen M., Rogers E., Speakman K.; "Spin-offs from research centers at a research university"; Journal of Business Venturing, 1999, Vol. 15, pp. 93-111.

[17]   Pe´rez M., Sa´nchez A.; "The development of university spin-offs early dynamics of technology transfer and networking"; Technovation, Vol. 23, 2003, pp. 823-831.

[18]   Borges C., Filion L. J.; "Spin-off process and the development of academic entrepreneurs´ social capital"; Journal of Technology Management & Innovation, Vol. 8, No. 1, 2013, pp. 21-34.

[19]   Gilsing V., Van Burg E., Romme A., George L.; "Policy principles for the creation and success of corporate and academic spin-offs"; Technovation, Vol. 30, No. 1, 2010, pp. 12-23.

[20]   Storey D. J., Tether B. S.; "New technology-based firms in the European Union: An introduction"; Research Policy,Vol. 26, No. 9, 1998, pp. 933-946.‏

[21]   Fontes M., New technology based firms and national technological capability: The case of Portugal; Ph.D. Dissertation, University of Manchester Institute of Science and Technology, 1995.

[22]   Bergek T., Norrman C.; Integrating the supply and demand sides of public support to NTBFs: A typology with implications for policy makers; Conference Paper, 2010.

[23]   Butchart R.; A new UK definition Of high technology industries; Econ. Rev.400, 1987, pp. 82-88.

[24]   Sherman C. Y G. Burrell; "New technology-based firms and the emergence of new firms: some employment implications", New Technology, Work and Employment, Vol. 3, No. 2, 1988, pp. 87–99

[25]   Rannikko H.; Early development of new technology-based firms; A Longitudinal Analysis on New Technology-Based Firms’Development from Population Level and Firm Level Perspectives, Hanken School of Economics, 2012.

[26]   Maine EM, Shapiro DM, Vining AR; "The role of clustering in the growth of new technology-based firms"; Journal of Small Business Economics, Vol. 34, No. 2, 2010, pp. 127-146.

[27]   Laranja M.; Small firm entrepreneurial innovation in Portugal: The case of electronics and information technologies; D. Phil. Thesis, Science Policy Research Unit, University of Sussex, 1995.

[28]   Cunha D., Silva S., Teixeira AC; Are academic spin-offs necessarily new technology-based firms? Working paper; Porto University, 2013.

[29]   Licht G. Nerlinger E.; "New technology-based firms in Germany: A survey of the recent evidence"; Research Policy,Vol. 26, 1998, pp. 1005-1022

[30]   McAdam M. , McAdam R.; High tech start ups in university science park incubators: The relationship between the start ups lifecycle progression and use of the incubators resourses; Technovation,Vol. 28, No. 5, 2008, pp. 277-290.

[31]   Little A. D.; New technology-based firms in the United Kingdom and the Federal Republic of Germany; London: Wilton House, 1977.

[32]   Autio E., Lumme A.; "Does the innovator role affect the perceived potential for growth? Analysis of four types of new, technology-based firms"; Technology Analysis & Strategic Management, Vol. 10, ISSN:0953-7325, 1998, pp.41-54.

[33]   Oakey RP.; Technical entrepreneurship in high technology small firms: Some observations on the implications for management"; Technovation, Vol. 23, 2003, pp. 679-688.

[34]   Laranja M., Fontes M.; "Creative adaptation: The role of new technology-based firms in Portugal"; Research Policy, Vol. 26, Is. 9, April, 1998, pp. 1023-1036.

[35]   Gorman G., McCarthy S.; "Business development support and knowledge-based businesses", Journal of Technology Transfer, Vol. 31, No. 1, 2006, pp. 131-143.

[36]   Bollinger L., Hope K., Utterback J.; "A review of literature and hypotheses on new technology-based firms"; Research Policy, Vol. 12, 1983, pp.1-4.

[37]   Cooper A.; Demuzzio E., Hatten K., Hicks E., Tock D.; "Strategic responses to technological threats"; Academy of Management Proceedings (00650668), 1973, p. 54

[38]   Koschatzky K.; "Technology based firm in the innovation process : Object of theory and research"; in Koschatzky, K. (ed.), Technology Based Firms in the Innovation Process, PhysicaVerlag, Heidelberg, 1997.

[39]   ‏London Maula M. V.; Corporate venture capital and the value-added for technology-based new firms; Helsinki University of Technology, 2001.

[40]   Neondorf Kimberly A.; The content analysis guidebook; London, Sage Pub, 2002.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,557
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,129
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.